ספורט מוטורי

על פורמולה E כבר שמעתם?

את פורמולה 1 אתם בטוח מכירים. סבב מכוניות המירוץ היוקרתי בעולם משאיר אבק (תרתי משמע) לשאר התחרויות. עם זאת, בשנים האחרונות קמה מחאה על הזיהום האדיר שהספורט המרתק יוצר. כך, ב2012 נוסדה אליפות פורמולה E – סבב מרוצי מכוניות חד מושביות… חשמליות.

ההבדל בין סוגי המכוניות שמשמשות לפורמולה E שונה שמיים וארץ מהמכוניות בפורמולה 1. בפורמולה 1 המכוניות קלות ורועשות, וכמובן, מונעות על ידי בנזין. כמו כן, הן יכולות להגיע למהירות שעולות על 350 קמ"ש. המכוניות בפורמולה E שקטות יותר, כבדות יותר בגלל המצבר שחייב להיות חלק מהרכב ואיטיות יותר משמעותית – הן יכולות להגיע רק עד 225 קמ"ש. היתרון המשמעותי שלהן מבחינה סביבתית – הן לא פולטות מזהמים בגלל שהן מונעות על ידי אנרגיה חשמלית. היתרון המשמעותי שלהן מבחינת ההופעה במירוץ – ניתן להתקרב הרבה יותר למכוניות האחרות ו"לרדוף" אחריהן, כי בלימה במהירויות האלו לא בהכרח תוביל לתאונה, בניגוד להיצמדות מסוכנת בפורמולה 1. הדבר מוביל לסוג מירוץ אחר, מרדפי ומרגש.

בכל מרוץ של פורמולה E כל נהג משתמש בשתי מכוניות כי מצבר הרכב לא יכול להחזיק מירוץ שלם. באליפות עצמה מתחרות 10 קבוצות, כאשר כל אחת כוללת שני נהגים. מלבד התחרות במקסיקו, כל המרוצים מתרחשים במסלולי רחוב.

מקצי הדירוג של התחרות נערכים ביום המרוץ עצמו, במהלכם הנהגים רשאים להשתמש רק באחת משתי המכוניות. המטרה – לבצע את זמן ההקפה הטוב ביותר במשך 6 דקות בלבד. במקצה הדירוג יש אישור להשתמש בכל יכולת המנוע וחמשת הנהגים המהירים ביותר יצאו לסבב הקפות נוסף בנפרד.

החל מהעונה החמישית, משך המירוץ הוא 45 דקות, ואין חובה מנדטורית להחלפת מכונית במהלכו. כמו כן, בשלב התחרות עצמה עוצמת המנועים מוגבלת ל-170 קילוואט בלבד. אך המירוץ המדובר מערב גם את הקהל! הצופים יכולים להצביע עבור הנהג האהוב עליהם ובכך להשפיע על תוצאות המירוץ – שלושת הנהגים בעלי מירב הקולות יכולים להגביר את עוצמת המנוע ב100 – 300 קילו ג'ול בהתאם למקום בו דורגו על ידי הקהל.

תחרות הפורמולה E מוכיחה כי הספורט המרתק של מכוניות מירוץ יכול להמשיך להתפרס לכל מני סוגי מכוניות ולהשתכלל עם השנים, ונשאר רלוונטי גם כאשר העולם והטכנולוגיה משתנה.

תגיות

Related Articles

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close